Forum Islam Sunna Strona Główna Islam Sunna
Ahlus-Sunnah wal-Dżamaa'ah-4 szkoly
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wyjaśnienie czasów

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Islam Sunna Strona Główna -> *Kalendarz
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hawwa
Moderator



Dołączył: 29 Sie 2009
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 14:03, 15 Sty 2012    Temat postu: Wyjaśnienie czasów

Czas fadżr (imsak): Według czterech szkół jest to koniec nocy szer’i (zgodnie z prawem islamskim). To znaczy, że widoczna na wschodzie biel zwana Fedżr-i sadyk widziana jest na widocznej linii horyzontu jako jeden punkt. W tym czasie rozpoczyna się post.

Czas salatu fadżr (porannego): Pierwszym czasem dla salatu fadżr jest czas fadżr. Salat fadżr wykonuje się w Turcji zapobiegawczo 15-20 minut po czasie fadżr podanym w Kalendarzu Turcja.

Tulu (słońce): Jest to ostatni czas dla salatu fadżr w miejscu, w którym górna krawędź tarczy słonecznej pokaże się na widocznej linii horyzontu.

Czas iszrak: Jest to czas, gdy po wschodzie słońca dolna krawędź tarczy słonecznej przekroczy widoczną linię horyzontu na wysokość oszczepu lub gdy środek tarczy słonecznej jest w wysokości 5 stopni od prawdziwego horyzontu. Jest to ostatni czas po wschodzie słońca, kiedy zakazane jest wykonywanie jakiegokolwiek salatu.

Czas Dahwe-i kubra: Czas Dahwe-i kubra to ostatni czas do zrobienia intencji postu. Dahwe-i kubra trwa połowę czasu postu, tj. pół dnia szer’i, od czasu fadżr do czasu zewal. Dzień szer’i to okres czasu od czasu fadżr do czasu salatu maghrib. A więc czas Dahwe-i kubra to połowa czasu pomiędzy czasem fadżr a czasem maghrib. Obowiązkiem jest zrobić intencję sercem do postu Ramadan od zachodu słońca poprzedniego dnia do czasu Dahwe-i kubra w dzień postu. Podobnie jest z intencją ustalonych postów adak i nafile. W postach kaza (zaległych) i kefaret (pokutnych) i nieustalonych postach adak nie robi się intencji po czasie fadżr.

Zakazany czas zewal: Jest to czas, gdy słońce jest najbliżej zenitu, czyli jest to czas temkin (przezorny) przed i po przejściu słońca nad południkiem, na którym się znajdujemy. Początkiem tego czasu są dwa czasy temkin przed czasem salatu zuhr, co dla Stambułu wynosi 20 minut. Jest to czas tahrimem mekruh, czyli zakazany czas wykonywania salatu.

Czas salatu zuhr: Jest to czas, gdy cienie przestają się skracać i zaczynają się wydłużać. Czas zuhr trwa do czasu asr-i ewwel (pierwszy czas dla salatu asr), czyli gdy cienie wszystkiego mają długość cieni z czasu zewal, są długie jak ich prawdziwa wysokość lub do czasu asr-i sani (drugi czas dla salatu asr), gdy długość cieni zyska podwójny rozmiar swojej wysokości. Pierwszy czas jest wg dwóch Imamów (Imam Ebu Jusuf i Imam Muhammed) i trzech szkół, drugi zaś jest wg Imama a’zama (Imam Ebu Hanife).

Czas salatu asr: Czas salatu asr nazywany jest też czasem asr-i ewwel. Wg Imama Ebu Jusufa i Imama Muhammeda jest to czas, gdy rozpoczyna się popołudnie. Podobnie jest wg pozostałych trzech szkół. Jest to czas, gdy długość cienia czegoś z czasu zewal zaczyna się wydłużać.

Czas asr-i sani:Wg Imama a’zama jest to czas rozpoczęcia się czasu asr. Jest to czas, gdy cień czegoś zyska podwójną długość od długości cienia z czasu zewal.

Zakazany czas asr (isfirar-i szems): Jest to zakazany czas wykonywania salatu, tj. gdy słońce zachodzi i wykonywanie salatu jest tahrimem mekruh. Ten czas rozpoczyna się po tym, jak słońce stanie się żółte, tarcza słońca znajduje się 5 stopni wysokości od horyzontu i kończy się, gdy słońce zniknie. Ten czas nazywa się czasem isfirar-i szems. Kto nie zdążył zrobić salatu asr, to w tym zakazanym czasie powinien wykonać tylko fard salatu asr, nie pozostawiać tego salatu jako zaległego.

Czas salatu maghrib: Jest to czas, który rozpoczyna się po zniknięciu słońca i trwa do zmierzchu, czyli aż zniknie zaczerwienienie na niebie.

Zakazany czas maghrib (isztibak-i nudżun): Jest to czas, gdy ilość gwiazd powiększa się na niebie, czyli po czasie, gdy dolna krawędź słońca zejdzie 10 stopni poniżej widocznej linii horyzontu. Okres czasu pomiędzy tym czasem a zachodem słońca dla takiego miasta jak Stambuł i miejsc znajdujących się na szerokości geograficznej 41 stopni wynosi od 53 do 67 minut.
Wykonywać salat maghrib w pierwszym jego czasie jest sunną. Zakazane jest zostawienie wykonania salatu maghrib do czasu isztibak-i nudżun, tj., gdy powiększy się ilość gwiazd na niebie, czyli gdy dolna krawędź słońca zejdzie 10 stopni poniżej horyzontu. Można tyle opóźnić z powodu choroby, podróży.

Czas salatu isza: Czas nocny nazywa się isza. Isza-i ewwel to pierwszy czas dla salatu isza. Rozpoczyna się od czasu, gdy na zachodzie na widocznej linii horyzontu zniknie zaczerwienienie. Czyli jest to czas, gdy górna krawędź słońca zejdzie 17 stopni poniżej widocznej linii horyzontu. Czas salatu isza wg Imamejn (Imama Ebu Jusufa i Imama Muhammeda) zaczyna się w czasie isza-i ewwel. Podobnie jest wg pozostałych trzech szkół.

Czas isza-i sani: Ten czas rozpoczyna się, gdy na zachodzie na widocznej linii horyzontu zniknie biel. Czyli jest to czas, gdy górna krawędź słońca zejdzie 19 stopni poniżej widocznej linii horyzontu i biel zniknie. Wg Imama a’zama jest to czas, gdy rozpoczyna się czas isza.

Czas północy (1/2 nocy): Noc szer’i jest to czas od zachodu słońca do czasu fadżr. Czyli jest to okres czasu pomiędzy czasem maghrib, gdy słońce zajdzie, a czasem fadżr. Ten okres czasu, który znajduje się pomiędzy tymi dwoma czasami, jeśli podzieli się na dwa i jego wynik doda się do czasu maghrib lub odejmie się od czasu fadżr, to znajdzie się połowę nocy. Wg szkoły szafickiej, niektórzy mówią, że ostatnim czasem wykonywania salatu isza jest północ szer’i. Wg nich wykonywanie salatu isza po północy szer’i nie jest dopuszczalne. Zaś wg szkoły hanefickiej jest to mekruh.

Czas tehedżdżud: Jest to czas, gdy miną dwie trzecie nocy szer’i, tj. dwie trzecie okresu czasu od zachodu słońca w czasie maghrib do czasu fadżr. Czyli jest to ostatnia jedna trzecia nocy szer’i. Salawat tehedżdżud wykonuje się przed czasem fadżr. Tehedżdżud znaczy ‘opuścić spanie’. Ten salat ma więcej zalet niż wykonanie tysiąc rekatów salatu w dzień. Zaś wykonanie dwóch rekatów salatu kaza (zaległego) jest lepsze od robienia salatu tehedżdżud.

Czas seher: Jest to ostatnia jedna szósta okresu czasu pomiędzy czasem maghrib, gdy słońce zajdzie a czasem fadżr. W komentarzu „Şir'at-ül-islâm” napisane jest: „Święty hadis głosi: ‘Zostanie przyjęta dua zrobiona w czasie seher i po salatach’. Do sunny należy robienie dua, rozpoczynając od wychwalenia Allaha Najwyższego, okazania Jemu dziękczynności i wypowiedzenia salewat, a na końcu przeciągnięcie dłońmi po twarzy”. W tym czasie okazanie skruchy, błaganie Allaha Najwyższego powinno się znać jako zdobycz. W „Dürer” napisane jest, że: „Posiłek jedzony w czasie seher nazywa się sahur”.

Czas godziny Kyble: Linię na mapie, która znajduje się pomiędzy jakimś miastem a Mekką, nazywa się linią Kyble. Ta linia wskazuje na kierunek kyble. Gdy słońce znajdzie się na tej linii, to jest to czas godziny Kyble. Kto zwróci się w stronę słońca o godzinie kyble, ten zwrócony będzie w stronę Kyble.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Islam Sunna Strona Główna -> *Kalendarz Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin